۱۳۸۶ دی ۳۰, یکشنبه

محرم امسال با تمام محرمهایی که دیده بودم فرق داشت...چطوری بگم،یه جوری بود،سرد و بی روح...کار به این ندارم که تو محل شما ملت از شوق از سر و کول هم بالا می رفتن،من دارم شرح حال محل خودمون رو می گم که زمانی،هر چند قدم یک تکیه برپا بود و هر تکیه اون قدر سینه زن داشت که وقتی دسته می شدن و راه می افتادن،کوچه راه بندون می شد...حرف از خیلی وقت پیش نیست ها...همین سه چهار سال پیش،شب شام غریبان رو به یاد می آرم که ملت دسته دسته جمع شده بودن و کنار خاکریز پشت محله مون شمع روشن می کردن،اون قدر جمعیت زیاد بود که نفس به نفس می خورد،اورژانسی که برای پدر مرحوم دوستم خبر کرده بودیم تو همین جمعیت گیر افتاد و تصادف کرد و دیر رسید....وحالا،ببین کار به کجا رسیده بود که دسته دو تا محله که باهم متحد شده بودن،باز به اندازه نصف دسته یکی از اون تکیه هایی که حرفشو براتون زدم نمی شد....می گن به خاطر سرما بوده،خود من هم که هرگز شبهای محرم رو از دست نمی دادم عملا سه روز آخر رو بیرون بودم و از ترس سرما با ماشین این طرف و اون طرف می رفتم،نسل نوجوون امروزی،چه دختر چه پسر،اون حضور همیشگی شون رو داشتن،ولی اونها هم اون نوجوونهای قبلی نبودن...همه عوض شده بودن...اونهایی که می شناختم هیچ یک نبودن....حتی از حمیرا هم خبری نشد،روز آخری یه لحظه سر ظهر دیدمش،ولی اون هم اون تظاهر سالهای گذشته رو نداشت...امسال برای اولین بار در این بیست و چند سالی که در محلمون زندگی می کنیم،همسایه ای که هر سال ظهر عاشورا ناهار می داد،هیچ غذایی میون همسایه ها تقسیم نکرد،شب شام غریبان هیچ دسته ای شمع به دست راه نیفتاد بگه"شیعیان امشب شام غریبان است!روی خاک و خون جسم شهیدان است!".....من البته به رسم هر سال ناهارم رو در هوایی سرد و در پارکی که ازش خاطره دارم خوردم و شب هم یه کاسه آش....می دونی،قدیمها وقتی می دیدم یه چیزی که به صورت سنت در اومده،مثل هر سال اجرا نمی شه دلم می گرفت،ولی امسال،احساس کردم وقتشه که خیلی چیزها تغییر بکنه....هیچی ابدی نیست که بخوای بهش دل ببندی،همه چیز عوض می شه،همه چیز!من،شما،دوستامون،محیط اطرافمون و دنیا....یه خونسردی و واقع بینی جالبی در برابراین تحولات پیدا کردم،دیگه چیزی به اون صورت منو هیجان زده نمی کنه،همه اتفاقات کم و بیش در یک سطحن،دیگه به دنیا و رسمش عادت کردم،می دونم چه چیزایی رو باید منتظرش باشم،چه چیزایی رو هم بهتره هیچ وقت منتظرش نباشم،چون قرار نیست پیش بیاد....به نظر من که خوبه تکلیف خودت رو با این دنیا بدونی....من الان برای خودم یه دوست دارم،شاید هم بهتر باشه بگم هابی،ولی نه دوست بهتر منظور رو می رسونه،چون نوشتن هم مثل یک دوست صبور و غم خور آرومم می کنه،همیشه هم باهام هست و همیشه از انجام دادنش لذت می برم،نوشتن یه ابزاره،یه صلاحه،یک دوسته،یک آرمانه،یک رسالته....ای کاش همه مفهوم این حرف
رو می دونستن............................................. ؟
پپپی نوشت:می گم اگه عصبی نمی شین و یه جاتون به درد نمی آد،یه نگاهی به لینک زیر بندازید،نمی فهمم چند قرن باید بگذره تا آدمها بفهمن از کجا دارن می خورن؟؟
http://www.makaremshirazi.org/persian/modules.php?name=News&file=article&sid=1350

۷ نظر:

eghlima گفت...

سلام
خوبید؟
منم امسال به همه گفتم که امسال با پارسال فرق کرده.ولی خوب به قول خودت باید عادت کرد.
پی نوشتت خیلی عصبانی بود،ترسیدم.واسه ی من که باز نشد.
خوش باشی.
فعلا بای تا های
2008/01/21, 12:44:36 ب.ظ– Flag – Like – Reply – Delete – Edit – Moderate

eghlima گفت...

راستی بر عکس شما،ما از 4 شنبه تا شنبه ،روزی 3 وعده واسمون نذری اووردن!!!
دلت آب!!
2008/01/21, 12:45:52 ب.ظ– Flag – Like – Reply – Delete – Edit – Moderate

eghlima گفت...

ا باز شد.
حالا فهمیدم چرا عصبانی شدی.
برن جمع کنن نکبتا!!
حال آدمو میریزن تو میکسر!!
2008/01/21, 12:48:20 ب.ظ– Flag – Like – Reply – Delete – Edit – Moderate

abrebahar گفت...

salam dadashiye bimarefat(narahat)

cheghad postet delgir bood.

are hame chi dare avaz mishe va adamaye hasas va motaghed bishtar az in taghirat zajr mikeshan ha taghir to har zaminee

oonvaght in chejor tanbihe ke na jash sorkh she na kabood???

gahi vaghta astaghforellah fekr mikonam in ghorane pako bichare ham bazicheye daste ina shode az koja maloom tahrifesh nakarde bashan???

in bi eteghadiya ham az in jorr efratgariha nashat migire dige!!

be ghole khodet pishe ma biya!!!
2008/01/22, 08:26:58 ق.ظ– Flag – Like – Reply – Delete – Edit – Moderate

neda گفت...

salam khobi?
sorry man kam miyam beheton sar mizanam vali khob post ha ro moratab mikhonam
rast migi valahh moharame emsal to shahere ma ham hamin jor bod khili fargh kardeh bod man fek mikardam faghat inja injoree
manam ke mariz bodam faghat shab va roze akhar tonestam beram biron
kash ma ham inja barf dashtim to har veblogi on kanal o roz manme kholase har ja miram harf az barf o sarama o inchizast
khob manam delam barf mikhad
khob dige por harfi kardam
man beram
rozae khobi dashte bashi
bye
2008/01/23, 09:30:30 ب.ظ– Flag – Like – Reply – Delete – Edit – Moderate

لیمو گفت...

منم امسال از سرما اصلا بیرون نرفتم یعنی اگه هم میرفتیم هم جایی نبود که بخوایم وایسیم بنابراین خبری از بیرون و محرم ندارمتو پیاده رو های ما هنوز پر از برفه
این لینک رو هم من خوندم
یعنی فقط میتونم بگم تاسف آوره آدم حالش به هم میخوره یعنی چی تنبیه بدنی یعنی واقعا اینا تو قران اومده نمیدونم چرا هر کار میکنم نمی تونم قبول کنم اینو
بعدا میگن که زن بعد از اسلام تو ایران داری شخصیت شد
2008/01/26, 06:49:06 ق.ظ– Flag – Like – Reply – Delete – Edit – Moderate

لیمو گفت...

راستی ایمیل من رسید منتظر جوابتون هستم
2008/01/26, 06:49:50 ق.ظ– Flag – Like – Reply – Delete – Edit – Moderate